Pracovny v posledních letech zaujaly významnější postavení i v našich domovech. Mnoho z nás začalo využívat možnosti tzv. homeofficů, práce z pohodlí domova. Pracovna či jen pracovní kout jsou tedy místem, kde trávíme víc času. Využít ji lze nejen na práci, ale i ke studiu či kreativním činnostem. Vzhledem ke specifičtějším požadavkům na tento prostor, je dobré toto místo dobře navrhnout a zorganizovat.

Před veškerými úpravami v bytě začínáme rozvahou různých měřítek. Prvotní myšlenky mohou být zaměřeny třeba jen na menší úpravy co se týče rozmístění nábytku, stylu pracovny či úpravám pro efektivnější práci. Dále je dobré promyslet zda je dostatek úložných prostor, které odpovídají vašim potřebám? Je pracovna dostatečně osvětlena? Máte promyšleno, jaké vybavení do pracovny potřebujete? Nebo toužíte jen po změně stylu? Co vás v současné pracovně nejvíce trápí?

Nelze pominout velmi důležitou otázku – co očekáváte od nové pracovny? Obvykle pracujeme s pracovním a úložným prostorem. Jejich velikosti se často odvíjí od práce, kterou děláme a jaké jsou její požadavky. S rozvojem technologií se pracovní plochy zmenšují a dávají tak více prostoru designu této místnosti.

V prostoru této místnosti je dobré promyslet i celkovou barevnost a styl. Jejich volba má vliv na náladu a produktivitu. Prostor ve světlých barvách bude působit klidně a svěže, nebude poutat příliš pozornosti. Naopak tmavší barvy ve studenějších tónech mohou působit útulněji a sofistikovaně. Ani barevnost v tlumenějších tónech nebude příliš poutat pozornost a odtahovat mysl od soustředění.

Osvětlení v pracovně je velmi důležité. Nejvhodnější je pracovnu mít dostatečně osvětlenou přirozeným denním světlem, ideálně orientovanou na sever, kde jsou světelné podmínky stálé po celý den. Pro večerní práci volte dostatečné a kvalitní osvětlení. Množství a rozmístění osvětlení vyberte především tak, aby vyhovovalo způsobu vaší práce. K činnostem na počítači se hodí krom centrálního osvětlení i vhodně zvolené doplňkové osvětlení na pracovní desce v kombinaci s tlumeným doplňkovým osvětlením v prostoru pracovny. Naopak činnosti jako je psaní, kreslení, studium či jiné ruční činnosti je důležité podpořit dobře osvětlenou pracovní plochou.

Co se týče nábytku, prim bude pravděpodobně hrát psací stůl. Ten volte v kvalitní povrchové úpravě, tak aby vám pracovní plocha byla příjemná nejen na práci, ale i na dotyk. Raději dejte přednost masivnímu stolu před studeným sklem. Ke stolu neodmyslitelně patří židle. Na trhu je velké množství speciálních ergonomických židlí. Které lze sehnat i v požadovaném stylu. Jsou i názory, že židle u pracovního místa by měla být spíše nepohodlná. Tak aby nás nutila k častějšímu poposedávání a naše tělo nezůstávalo několik hodin ve strnulé pozici.  Dalším důležitým parametrem pracovního nábytku je jeho ergonomie, resp. správně nastavené výšky vůči sobě i výšce postavy. V pracovně svůj prostor mají i úložné prostory, jejich objem i uspořádání závisí na druhu práce, který v pracovně vykonáváme. V každém případě vyberte takové, které jsou pro vaše požadavky ukládání praktické – vzhledem k rozsáhlé nabídce i inspiracím lze úložné prostory udělat i velmi stylové. Díky regálů, skříním, knihovnám i kontejnerům pracovna zůstane čistá a organizovaná.

Velmi výrazným prvkem, který se v pracovně snažíme schovat nebo uspořádat jsou kabely a technologie. Při rekonstrukci dbejte na větší množství elektrických zásuvek, USB zásuvek, ale i případně těch slaboproudých jako jsou internet, TV aj. Dnes se nabízí i možnost zásuvky integrovat do nábytku. Díky dnešním bezdrátovým technologiím je dokonce možné množství kabelů výrazně eliminovat. K čistotě prostoru může pomoci i „uskladnění“ tiskáren, routerů aj. do úložných prostor.

V pracovně není od věci ponechat i zadní stěnu podhledově čistou, tak aby nám při případných videohovorech vytvářela neutrální a vizuálně pěkné pozadí. Prostor pracovny se nebojte přizpůsobit pomocí pár doplňků tak, aby vám v něm bylo příjemně.

Správně navržený a vybavený prostor se stane ideálním útočištěm pro efektivní a pohodovou práci. Během rekonstrukce věnujte čas plánování, ergonomii, osvětlení, ale i organizaci.

Plánujete rekonstrukci pracovny nebo celého bytu? Nevíte, jak a kde začít? A kterým směrem pokračovat? Rádi vás celým procesem rekonstrukce provedeme, napište nám na venkovsky.dum@gmail.com.